Luk

Fælles indsats for at effektivisere e-handel for produktions- og distributionsvirksomheder

Day:
19
Month:
12
Year:
2022

E-handel har længe været et begreb, som er synonymt med forbrugermarkedet. Når Roima Intelligence Inc. og Part Trap AB nu slår sig sammen, er målet ligeledes at fortsætte med at effektivisere processen for B2B-virksomheder.

Tomas Landquist, CEO Part Trap AB, Robert Majanen, COO Roima Intelligence Inc., og CEO Roima Sverige AB.

Virksomheder har længe anerkendt fordelene ved e-handel på forbrugermarkedet. I dag er det snarere en regel end en undtagelse, at man primært når ud til kunder gennem digitale platforme. B2B-markedet har dog været flere år bagud i udviklingen, og det gælder ikke mindst i produktionsindustrien, som hurtigt begynder at ændre sig.

Det vi ofte oplevede inden pandemien var, at folk ofte sagde, at ”e-handel er ikke for os, det virker ikke i vores branche”. Det er virkelig begyndt at ændre sig, nu hvor virksomheder indser, at de er nødt til at starte digitaliseringsprocessen og at toget nu kører,” siger Tomas Landquist, CEO for softwarevirksomheden Part Trap

En stor del af forklaringen skal findes i, at brancher digitaliseres i et stadig hurtigere tempo. Det betyder, at den korrekte type data nu er tilgængelig til at udføre e-handel på en enkel og fleksibel måde. Derudover har virksomheder indset, at begrebet e-handel handler om så meget mere end at placere ordrer – du kan effektivisere hel processen ved at gøre information tilgængeligt og samtidig nå ud til en større kundebase.

Når en ERP-leverandør eller partner i dag sælger et ERP-system til en kunde, bliver det et krav også at tilbyde en e-handelsløsning som en del af den pakke,” fastslårTomas Landquist.

 

Et opkøb, som skaber nye muligheder

I december annoncerede Roima Intelligence – en hurtigvoksende softwarevirksomhed med løsninger inden for industriel fremstilling og logistik – købet af Part Trap. Opkøbet er en naturlig konsekvens af, at begge virksomheder arbejder hen imod diskret produktion, har lignende kundebaser og tilbyder tjenester, som supplerer hinanden problemfrit. Sammen håber de nu at kunne revolutionere e-handel til produktions- og distributionsvirksomheder med deres kombinerede tilbud.

 

“I Roima fokuserede vi meget på produktion og forsyningskæde før fusionen med Part Trap. Takket være vores kombinerede tilbud kan producenter nu også tage fuld kontrol over ikke bare forsyningskæden, men hele værdikæden og møde deres kunder på en meget bedre måde end før,” siger Robert Majanen, COO hos Roima Intelligence.

 

Part Trap’s flagskibsprodukt, Parttrap ONE, giver B2B-virksomheder adgang til en komplet e-handelsplatform, som forenkler digitale salgsprocesser for produktionsvirksomheder og distributører. Platformen er kompatibel med en række forretningssystemer og kan således udnytte data, som allerede er i en virksomheds eksisterende forretningssystem. Systemet gør det også muligt at dele oplysninger knyttet til produktbeskrivelser, tekniske specifikationer, billeder, dokumenter og produkttilbehør.

 

Med Roima’s adgang til information om lagerstyring, produktionsstatus og blueprints – for blot at nævne nogle få eksempler – ser de to virksomheder store gevinster ved at slå sig sammen.

 

“Vi bygger et digitalt mødested fremfor ‘blot en digital webshop’. Vi gør virksomhedernes interne oplysninger om kunder og produkter tilgængelige online og er en digital sælger eller en kundeservice, der altid er tilgængelig og aldrig lukker – netop for at kunderne kan få adgang til alle de realtidsoplysninger som de har brug for til at handle med virksomheden, uden at skulle kontakte deres kundeservice,” sigerTomas Landquist.

 

Det betyder, at man kan spare arbejdstimer ved ikke at skulle tilknytte personale, der manuelt administrerer salg og håndtering af eksempelvis reservedele. Men det, som virkelig gør Parttrap ONE unik, og udgør kernen i platformen er standardintegrationen i/til forretningssystemer og underliggende systemer.

 

“Nøglen til succesfulde digitale salgsprocesser ligger i integrationen med forretningssystemet. Det er det, der giver os mulighed for at få oplysninger om kunder, betingelser, varer, kunde-unikke priser, saldi, ordrer og fakturaer og blive effektive i processen. Mange af vores konkurrenter starter fra den anden side – man bygger en webshop eller en hjemmeside, og så integrerer man, hvilket som regel er en dyr og langvarig proces,” sigerTomas Landquist

Vil nå nye markeder

Roima har haft stabil vækst siden starten, hovedsageligt takket være opkøb, der har givet virksomheden adgang til nye markeder i Norden. I dag har de over 400 kunder globalt og en omsætning på næsten 45 millioner euro, inklusiv Part Trap. Med opkøbet af part Trap er målet nu at ekspandere til nye markeder, herunder det amerikanske.

 

Vi har tænkt os at fortsætte denne vækstrejse. Nu har vi identificeret Part Trap som en fantastisk kandidat at begynde at arbejde sammen med. Vi ser enorme synergier både på kundesiden og på produktsiden. Part Trap har opbygget en betydelig kundebase i Nordamerika, og sammen ser vi store muligheder for vores samlede tilbud,” siger Robert Majanen

 

Tomas Landquist er enig og ser ligeledes muligheder for, at Part Trap kan vokse i Norden som et datterselskab af Roima.

 

Part Trap står meget stærkt i Nordamerika, hvor vi har omkring 36 procent af vores salg lige nu. Blandt nye kundesalg er det primært i USA. Der tror vi på, at vi kan hjælpe Roima med at komme meget mere ind. Til gengæld er Roima meget stærkere end vi er i Norden, så fra Part Trap’s side ser vi muligheder for at få trækkraft fra Roima,” slutter Tomas Landquist

  • Total: 2
  • Total: 2

Kontakt salg